måndag 10 mars 2014

MÅNADENS 4 ~ K

Anna och jag kör en ny MÅNADENS FYRA!
För man kan aldrig få för mycket av det goda och ju fler desto roligare".  
Vill du haka på - lämna då en kommentar här nedan med en länk till er 'fyra' (eller hos Anna) så hittar vi era 'fyror'. Länka gärna till våra inlägg i ert inlägg, så kan era läsare också vara med om de vill. The more the merrier! I slutet av månaden sammanställer vi alla som är med och länkar till era inlägg.

Februari månads bokstav är : kök | käk | kändisar | kärlek 

Och här kommer mina FYRA K:
kök | Vårt kök. Jag har ju visat det här på bloggen ett flertal gånger då det var ett återkommande tema på Fabriken (som jag saknar massvis). Vi totalrenoverade det för 6 år sedan. Känns som igår. Men jag är glad över att vi gjorde de val som vi gjorde, att vi bekostade det lite granna och verkligen valde de material som vi nu trivs så bra med och som har hållit väldigt bra, trots stort slitage pga att man bor litet och spenderar mycket tid där. Vi älskar att laga mat. Och är sjukt nöjda med att vi behöll vår gasspis, trots alla försök till övertalning om att byta till induktionshäll. Det jag är nästan mest nöjd med är vårt golv. Jag älskar det. Marmorlikt - ni vet sådant som man ofta lägger i hotellens foaljé, för att det är så tåligt. Och lätt att städa. Fast det är klart, fönstrena - med sina djupa marmorskivor - vinner nog ändå!

käk |  Vi har bestämt oss för att äta mer fisk, skaldjur, grönsaker & kyckling i år och dra ner på köttet. Inte helt, inte alls. För vi älskar en bra köttbit - gärna lamm. Men då är det viktigt för oss att det är ekologiskt. Att vi vet att det är djur som föds upp på rätt sätt. Som t ex de lamm som vi brukar få köpa då och då från en lokal bonde hemma i småland. Ingen antibiotika. Ingen skit i fodret. Och köttet liksom smälter i munnen på en, det är skillnad. Stor skillnad. Detsamma gäller naturligtvis all den frukt och de grönsaker vi äter här hemma. Vi försöker, i så stor utsträckning det går, att äta ekologisk och rättvismärkt mat. Viktigt! Viktigt! Och hellre att vi drar ner lite i våra inköp och köper de där sakerna som vi verkligen vill ha som ekologiska. Jag kan t o m åka till butiker på andra sidan stan för att bunkra upp på vissa saker bara för att få det ekologiskt. Och allra, allra helst vill jag köpa det från 'min lokala bonde' - men ja, det är ju svårare när man bor mitt i huvudstaden … *ler*. Här hittar ni mitt recept som jag äter väldigt ofta till lunch - rå salma lax med vietnamesiska inslag.

kändisar | Jag bodde ett år i San Diego när jag var 20 år. Kanske ett av de bästa åren i mitt liv. Vi var ett stort gäng svenska tjejer som jämt hängde tillsammans och var ute på upptåg. En gång köpte vi biljetter (de allra billigaste) till Bruce Springsteens koncert downtown San Diego. När vi kommit in på den jättelika arenan och satt oss på våra platser allra längst bak - med känslan: hallå lilla scenen, var är du! - så kommer det fram ett par killar och frågade om vi vill ha bättre platser. "Jaa, men vaddå, bättre platser? Var?" undrade vi. "Allra längst fram, på den rad som Bruce alltid lämnar obokbar. Vill ni det?" Jamen herre gud, vilken grej! Och Bruce. Fasiken, vilken snubbe va! Vet ni! Jag dansade med Bruce, kramade honom och han tackade oss för att vi kom - allt medans han sjöng för hela arenan! Det kallar jag kändis!

kärlek | Min familj är min största kärlek! Jag är så glad över att jag träffade min Make. Just honom. Han är den som ger mig kärlek, han är den som får min kärlek. Och tillsammans har vi våra Små Monster, vad vi är lyckligt lottade som fått dem. Och allra bäst är det när vi reser tillsammans, runtom i världen. När det är bara vi och vi får uppleva saker tillsammans. Att skapa minnen och lära oss saker tillsammans. Kärlek! (på bilden åker vi spårvagn i San Fransisco). 

14 kommentarer:

  1. Vilket drömkök!!! Jag är bara lite avundsjuk... :-)

    SvaraRadera
  2. Kul läsning! Så fint kök, och det där med Bruce…!!!
    Här är mina fyra: http://enmatskedgrejer.blogspot.se/2014/03/manadens-fyra-k.html
    Kram C

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fint! Jag hoppas kunna haka på i morn!

    SvaraRadera
  4. Mina fyra K är uppe. Voila! http://www.popetotrora.blogspot.fi/2014/03/manadens-fyra-k.html

    Och spana in mitt käk. Tips till er som ska satsa på mer firre. :)

    Kram kram

    Ps. TACK (!!!) för värmande kramar vid mitt viktiga inlägg. Du har bokat tiden nu va?

    SvaraRadera
  5. Nu har jag K:at inne hos mig! Himla skoj det här! Kram!

    SvaraRadera
  6. Jätterolig idé med Månadens fyra. Här kommer mitt bidrag: http://hannarty.blogspot.se/2014/03/manadens-fyra-k.html

    SvaraRadera
  7. Finfina fyra, u! Här är mina http://weronica.daysweekends.com/2014/03/11/manadens-fyra-k/

    SvaraRadera
  8. Underbar familjebild! Jag blir så ressugen nu! Ha det bra.
    (Mitt inlägg på K finns uppe nu.)

    SvaraRadera
  9. Vad härliga fyra. Det där med närkontakt av kändis, wow!!! Nu är mitt bidrag också uppe http://www.livingbymiriam.se/2014/03/manadens-fyra-pa-k.html

    SvaraRadera
  10. Härligt kök ni har! Vad är det för platta ni har på golvet? Är på jakt efter en marmorliknande platta, är väldigt nyfiken på var ni hittade er? Ser fantastisk fin ut!
    Och vilken rymd och yta ni har i köket, underbart kök!

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att få uppleva Bruce på så nära håll, säkert ett minne för livet. :)
    Här hittar ni mitt bidrag: http://finachristina.com/uncategorized/manadens-fyra-pa-k-en-bloggutmaning/

    SvaraRadera
  12. Långt om länge är mitt också klart och nu ska jag kolla runt på alla andras. Men du hur coolt är det med Bruce då?! Måste ha varit en häftig upplevelse. Happy Sunday!
    http://meamike.blogspot.se/2014/03/manadens-fyra-k.html

    SvaraRadera
  13. Ojojoj, jag kan inte släppa det där med Bruce, mitt ansikte har antagit en grön nyans kan jag säga ;) . Mitt inlägg på bokstaven K kan läsas här:
    http://www.dendarvictoria.se/inredning/manadens-fyra-bokstaven-k/

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  14. Men, har du dansat med Bruce! Jösses. Vilken grej. Och fin fyra :) Nu finns min fyra uppe också: http://blomsterochbakverk.se/2014/march/manadens-fyra-k.html

    Allt gott!

    SvaraRadera