söndag 3 mars 2013

LAMB CHOPS & POLENTA


Söndag. Lite trött. 
Och kanske beror det på den middag vi hade här hemma igår. 
Min syster med familj gick 'en trappa ner' ... 

Vi bjöd på Lamb chops á la Hyddan, d v s vitlöks- & rosmarinsmarinerade, serverade med färskpressad citron och med en krämig polenta samt en mixed sallad. Naturligtvis ett gott & smakrikt rött till det. Och så trevligt vi hade!

+

Jag gick en tur ner till Hötorget på eftermiddagen för att köpa lamm, proscutto & vin. En njutning!
Och så fyndade jag flera knippen rosor, tulpaner och ranunkel i rosa toner (100 sek för hela buketten) som nu står i min Iitala-vas. Kan inte vara utan mina rosa buketter på köksbordet. Sedan satte vi igång att laga maten. Den kräver sin kärlek. Och jag gillar Jamie Olivers Italy kokbok. Lagar ofta hans risotto, pasta och nu även hans polenta. Lamm racks'en lagar maken så där lite på känn ...  Till efterrätt bjöd vi på chokladfondanter. Glömde fota dem! Men mums, så gott med vaniljglass!

Vårt dukade bord får bli mitt bidrag till Fabriken denna söndag. 
Jag ska preppa inför ny vecka med jobb, skola och Make på jobbresa.

8 kommentarer:

  1. Vad gott det låter och vad fint du har det! Trevlig söndagskväll! =) /Hanna

    SvaraRadera
  2. O så vackra bilder!!!! Och maten låter ju helt i min smak!!! mums!

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  3. Låter som det var en supermysig kväll!
    Väldigt härlig bukett, kanske härmar dig :)

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. Vilken f.a.n.t.a.s.t.i.s.k bukett! Alltså, få köpa blommor så där på torget är ju himmelriket. Maten verkar ju hur god som helst. Bra att få lite kokbokstips också. Nu hojtar jag (lite försynt) efter långkoket på recept också! ;)

    SvaraRadera
  5. Nu dog jag. Gud så gott! Rosmarin, va?! Lamm mot brunch? Har aldrig lagat polenta, måste nog testa. Svårt?
    Vilka härliga bilder, håller med rosa bukett vinner, fast på mitt bord står det två, en ljusgul och en vit. Funkar också ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Något av det bästa som finns ...laga mat tillsammans ..och lamm ..är absolut en av favoriterna.

    fick dessutom en längtan till Stockholm nu och köpa på sig alldeles för många buketter blommor.

    Pernilla

    SvaraRadera