torsdag 20 september 2012

HÖSTPLANTERING


Hösten. O. Lovely!

+

Hög luft. Lätt att andas. Utvilad efter en skön sommar.
Svampen i skogen lockar till promenader, mycket tid utomhus.
Jag njuter av de sista egenodlade (från frön) tomaterna i drivbänken.
Vi plockar in alla saker som släpats ut under sommaren.
Jag drar bort det ogräs som hunnit komma.
Jag gräver omkring i landen. Ger lite extra näring. Trycker ner någon lök.
Njuter av de lingon vi kan finna och kokar sylt på dem.
Vi plockar in kvistar av kärleksörten. Blir mer & mer rosa för varje dag.
Vi äter svampmackor. Tillsammans med mustigt rött i glaset.
Vi planerar vilka buskar som ska planteras tidigt nästa vår.
Och äppelträd.
Klipper gräset en sista gång (det ska vara lagom långt till vintern).
Vi förbereder oss för vad som komma skall.
Och försöker insupa så mycket det bara går - så länge det bara går.
Snart är det dags att räfsa löv.
Snart är det dags att tillbringa mer & mer tid inne.
Men så länge njuter vi.
Av hösten. Och dess skafferi. Och dess sysslor.


Vill du ser hur andra tar tillvara på hösten - kika in på Fabriken.

6 kommentarer:

  1. Helt rätt att tillbringa så mycket tid ute som det bara går! Den där sunkiga innetiden kommer med stormsteg... hua. (och jag vill också ha ett hus utanför stan! Lyllo er!)

    SvaraRadera
  2. Tycker jättemycket om såväl bild som text. Well done!

    SvaraRadera
  3. Jättefint inlägg! Ha det bra.

    SvaraRadera
  4. Wow - det var till att plantera det! Imponerad, jag vet inte varför men jag trodde du var med city-brud, men här visar du nya sidor. Och yes, man kan vara både och. Återigen, imponerad.

    SvaraRadera
  5. Älskar också hösten;bästa årstiden! gillar verkligen dina fina inlägg! Du skriver med en så bra ton; alltid tänkvärt och alltid ett nöje att läa den, har blivit en god vana att kika in här ofta!

    kram kram

    SvaraRadera
  6. Å så härligt det ser ut, jag är glad för att jag ska få komma ut på landet i helgen. Ha en fin helg! Kram Elina

    SvaraRadera